onsdag 3 november 2010

Clownen Beppo eller dagens musikstund...

"Clownen Beppo är ledsen
ty, han har tappat cirkusdressen
publiken väntar
klockan är sju
vad ska han göra nu?

Clownen Beppo han gråter
han har ej något att ta på sig
publiken väntar
klockan är sju
vad ska han göra nu?"

Skitjobbigt, hur gick det för Beppo egentligen, fick han någonsin tag på sin cirkusdress igen. Mmm en fråga som stötts och blötts... Är det bara jag, eller det vet jag att det inte är men ibland ploppar liksom sånna där konstiga grejer upp från förr. Typ Clownen Beppo, jag minns inte när, mer än att jag var liten och det måste ha varit någon gång under skoltiden som jag fick lära mig sången om Beppo (uppenbarligen har jag glömt hur den gick också...).
Jag har fler sånna, typ ramsor som exempel den där om kossan men jag har lite svårt för varför man sjöng (eller sjöng, det skulle vara med lite opera touch) lita kossa, vaddå lita??? Hmpf...konstigt.

"lita kossa lita koooooo,
ropar du så svarar hoooooooooooooo,
långt bort i skogarna mu mu mu,
långt bort i skogarna mu mu mu"

Ååå helt plötsligt fick jag Samantha Fox Touch me på hjärnan, för jäkla bra tjej den där Samantha, faktum är att hon har gjort en del bra, likaså Kim Wilde. Shit pommes nu börjar fröken Anna spinna loss ordentligt. Kanske får vara slut på musikstunden för nu

Ni na ni na ni nana
ni nanana ni na
ni nanana ni nanana ni nanananina

Dagens låttips....boooooing!!!
Dave Mathews band med Crush, lyssna o njuuuuuuuuuut o snygg e han också...

6 kommentarer:

  1. Du kan va lugn :)

    Clownen Beppo är lessen
    Han har tappat cirkusdressen
    Apan Jock som tog han rock
    Åsnan Fnatt som tog hans hatt
    Clownen Beppo är lessen
    Han har tappat cirkusdressen
    Publiken väntar
    Klockan är sju
    Hur ska han göra nu

    Clownen Beppo han gråter
    Har ej något att ta på sig
    Bara sin gamla slitna rock
    I den ser han ut som en kock
    Stackars Beppo han gråter
    Har ej något att ta på sig
    Publiken väntar
    Klockan är sju
    Hur ska han göra nu

    Någon knackar på dörren
    Beppo svarar: "vem är det?"
    "Apan Jock som tog din rock"
    "Åsnan Fnatt som tog din hatt"
    "Vi har med oss dina kläder",
    förklarar lilla apan Jock
    Beppo öppnar
    Vad får han se?
    Hans nya kläder va med

    Clownen Beppo skrattar
    Tar på sig sina nya kläder
    Tittar sig i spegeln
    Skyndar så iväg
    Publiken honom ska få se

    SvaraRadera
  2. Alltså EXAKT därför hamnade jag här, för att konstiga saker dyker upp i huvudet... Som i detta fall, clownen Beppo-sången.. Jag var tvungen att googla för att se om det var något jag bara hittat på i min fantasi men så ser jag ditt inlägg och det kunde lika gärna varit jag själv som skrivit det... Nåväl, du skrev det för tre år sedan men ändå...

    SvaraRadera
  3. Hamnade här för att det nu finns en italiensk politiker som heter Beppe Grillo ... och plötsligt började sången om Beppo snurra i mitt huvud efter 30 års väntan.

    Var det på Klapp och Klang-skivorna jag hörde den?

    SvaraRadera
  4. Den finns på YouTube med "Smulorna", och det är precis den version jag minns. Såg i en artikel att Smulorna medverkade i Klapp och Klang, och sången finns mycket riktigt med på första skivan:

    https://biblioteket.stockholm.se/titel/505472

    "Innehåll: Klapp och klang signatur, Hej-hej-ramsa. På lekis. Jag hamrar och spikar. Maskeradbalen. Var bor du lilla råtta. Clownen Beppo. Kom och låt oss sjunga. Inga sura trumpna miner. Mari Marej. Gesällvisa. Vi har öppnat en affär. Vintervitt, Nej, se det snöar, Klapp och klang signatur"

    https://youtu.be/1Ren25R8KeE

    SvaraRadera
  5. Tack , 2023 här. Googlade för att se var den sången kom ifrån....och då får jag extra verser också!

    SvaraRadera