söndag 27 oktober 2013

Panik!!!

Paniken när man inser att värktabletterna är slut och en tand bråkar mer än någonsin. Pulserar. Vem bestämde att dessa sketa visdomständer skulle finnas. Vissa får alla fyra, vissa får några, vissa får besvär, andra inte o så har vi de lyckligt lottade som inte får en enda. Så har vi mig, bara två ska jag få men nog har båda två lagt sig på tvären och jävlas lite nu då. Mitt på nån sketen nerv ligger de också...Hur som, trots detta pulserande dumma onda lyckades jag somna igårkväll utan några större svårigheter.

Klockan tre vaknade jag av något. Inte av tanden, visst den ömmade fortfarande men det var någe annat som väckt mig. Ett pipande ljud, började undra vad det var. Gick igenom lägenheten men fann ingenting som lät, kände att det började lukta rök, brandrök. Panik, det var inte hos mig. Shit, brinner det hos någon av grannarna och de sover eller är de inte hemma??? Ska jag väcka pojkarna mina???
 Jag var lite sådär cool, fast coolmed en väldigt puls och tog på mig morgonrocken och öppnade ytterdörren. Brandröken vart mer påtgaglig och så även pipet från brandvarnaren. Gick ut på entrebalkongen och såg att granntanten var ute på ballisen hon med. Det var ifrån dem pipet kom men näe, det brann inte. Det var deras son som hade ramlat...Vad som hänt fick jag aldrig någon klarhet i, mer än att deras son i 55-60 års åldern hade ramlat i köket och låg medvetslös och ambulans var på väg. Jag frågade om det fanns något jag kunde göra men då kom ambulansen och jag kunde gå in igen.

Kröp ner i sängen igen. Varmt mysigt men med en puls som efter ett maraton. (visst nää jag har inte sprungit nåt sketet maraton men jag antar att man har puls efteråt :)). Gick liksom inte att varva ner, puls, tand som värkte och dessutom sjutusen åttahundrafyrtiofem tankar. Vad hade hänt om? Funkar mina brandvarnare? Borde testa oftare. Borde sätta upp dem i taket. Har jag stängt av allt? Kan jag skydda mig på fler sätt? Törs jag låta killarna laga mat själv verkligen osv osv osv. Herregud, har det väl börjat snurra så har det. Somnade till slut, rätt tacksam för att jag ibland sover rätt lätt, tacksam att det inte var värre än det var. Nu vet jag inte hur det gått för mannen men jag håller tummarna för att det inte var någe allvarligt.

Så tips och trix, särskilt nu i dessa hösttider när vi är många som börjar tända ljus lite här o var. Kolla så brandvarnaren funkar. Om du inte har någon, köp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar