fredag 14 februari 2014

Hjärtans dag


Hjärtedan, eller Alla hjärtans dag. En rätt gosig dag egentligen och en hos många rätt så stor dag full av förväntan. Förväntan som lätt kan bli ledsamhet eller avundsjuka för oss som står utan. Det är rätt lätt att man kan bli avis på alla de där som e så där nedrans puttinuttiga o söta med varandra. 

Fast så kan man fundera lite. Jag vet själv att när jag levde i en relation så hade jag alltid sådana förväntningar på denna dag och stackarn lyckades aldrig nå min förväntan, trots fina ord. Jag var nog ibland rätt svår att göra nöjd, hade läst alldeles för många romantiska böcker och sett alldeles för många filmer kring hur Alla hjärtans dag skulle vara… Jag ville ju ha massor, jag ville ju ha massor att berätta för omgivningen om vilken gullig karl jag hade och nånstans trodde jag nog att ju mer han ansträngde sig, desto mer älskade han. Knasigt.  Nu är jag vuxen
J

Det är väl klart att jag liksom alla andra vill bli uppmärksammad, uppskattad eller bara förstå lite extra att jag är älskad men tänker jag efter så vet jag ju det. Jag har rätt många som bryr sig om och tycker om och visar det på olika sätt. Ett leende kan säga ganska mycket, eller bara ett mess eller samtal, eller bara den där lilla fikan över en kopp kaffe i ishuset, eller bara klappen på armen, eller samtalet när man är lite sjuk. Nog sjutton har vi alla oavsett relation eller inte så himla många som månar om oss. Ledsamhet är ingenting vi mår bra av, inte heller avundsjuka. Så himla mycket härligare att känna att man gläds med andras lycka eller för all del skapa lycka. För min egen del var det rätt mysigt att göra små hjärtesmörgåsar o hjärtepepparkakor till pojkarna mina till frukosten. Glittret i deras ögon när de såg. Ja tills lillkillen sa
- Du var lite snål på pepparkakorna
J
Fast det är den där lilla gesten som gör det till en speciell dag.

Hörde på radion idag om en kvinna som sällskapat med sin man i 30 år och fortfarande lät sådär härligt lycklig och kär. Rätt sött när hon sa att han varje kväll innan de somnade sa ” du är den bästa jag vet”. Med värme i rösten sa hon att han var den mest fantastiske man hon kunde tänka sig och när de frågade henne hur de kunnat hålla ihop så länge svarade hon rätt enkelt

-Man får aldrig ta varandra för given, alltid vårda varandra och kärleken

Klok kvinna, så oavsett kärleksrelation eller vänskapsrelation så tror jag det mesta handlar om respekt för varandra och aldrig ta varandra för given. Så enkelt egentligen.

Jag känner mig varken ledsen eller avundsjuk, inte heller förväntansfull när jag tänker efter. Känner mig ganska rik på kärlek. Fast kan bli rätt frustrerad på alla dessa sketna ”jag älskar dig” kort. Vart finns ”jag älskar mig” kortet, för det kan jag skriva under på. Som fan ;)

Så det är väl det hjärtedagen handlar om, att reflektera lite över kärleken och att den finns på så många olika sätt runt om oss alla, även om den kanske inte tar sig i uttryck i en relation.

Så finns det nån som sitter hemma ledsen och känner sig ensam. Här kommer en Hjärtekram, just till dig :)För er andra, stora hjärtekramen till er också för hela jag är som full i kärlek så kramarna räcker till er alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar