tisdag 5 juni 2012

ännu en fantastisk dag i solen

Grekland
Vilken lyx, även inatt fick jag sova ifred detta trots att jag glömde lägga tidningar som safety zone markering… Jag hade visst snarkat inatt men slutade snabbt efter ett litet pet. Förstår inte vad som knasar sig, för snarka det kan jag och jag vill ju ibland tro att jag är lite kvinnlig och då passar liksom inte snarkeriet in. Kanske ska söka läkarhjälp när jag kommer hem, eller köpa såna där duttar som vidgar borrarna. Ja jag vet inte, så himla stort kanske inte problemet är och som singelmamma är det allt annat än ett problem. Vi löser det en annan gång. När nån klagar.


Frukostbuffen drog även imorse och gissa om jag var hungrig. Varje morgon samma sak, vaknar med ett kurr… Frukosten här är helt okej, det finns typ allt, tjock tjock yoghurt, eller yoghert som väninnan min vill säga, bröd, marmelader, feta, oliver, ostar, skinkor. Ja, allt det där man vill ha finns plus dessertbordet men där är vi inte överens grekerna o jag för finns det någonting på detta dessertbord som passar mig…icke. Skit också, jag gillar ju allt sött men när allt smakar kardemumma o kanel och hårda saker e mjuka så blir det fel, sörjig gucka är inte riktigt heller min melodi. Å andra sidan så välkomnas nog detta dessertbortfall av min kropp.

Efter en lång promenad läng strandkanten, ja där det gick för här får man liksom hoppa mellan gator och strand. Ja vi gick säkert i två timmar och bara njöt. Ganska bra för då fick min röda baksida vila… Hur som helst en mysig stad, Ixia, eller mysig och mysig, det fanns inte så mycket. Känns lite som en stad som för några år sedan blomstrade och som man sedan när man etablerade nya fina havsnära områden råkade glömma bort. Många igenbommade ställen och halvrisiga hus, visst det finns många fina också men det där grekland som jag trodde mig komma till med vita hus och blå fönsterluckor var inte Ixia. Å andra sidan kanske man bommade igen staden för att man visste att vi var i antågande…

Det blev ryggläge idag, grävde en grop i sanden åt rumpan och sen låg jag rätt mysigt. Kommer få tvättbjörnsbränna då ögonen vart jättekänsliga av solkräm, måste fått massa gucka i ögonen för de rann mest hela dan. Sova kunde jag inte, jag hade ju bok och var så grymt nyfiken på slutet. Vad skulle hända, vem skulle hon få. Läste ut boken, ”femtio sätt att träffa den rätte” av Lucy-Anne Holmes. Jag kan inte säga att jag kände igen mig men en bok som jag varmt kan rekommendera, jag skrattade högt vid flera tillfällen och skrattar jag högt mår jag gott. En feelgood bok.

Då vi hade med oss alkoholhaltiga drycker till stranden så klarade till slut inte min blåsa att vara kvar, så fyra timmar senare var vi tillbaka till hotellet. Vägen tillbaka var en enda lång knipövning men jag fixade det utan problem. Klockers!

Eftersom vi inte var helt solmätta så la vi oss i stolarna vid poolen. Vilken himla pool, stor satan med broar att simma under, poolbar och så ditmålade delfiner i botten. Mys på hög nivå. Väl där var vi ju tvungna att köpa var sin drink. Strawberry Margharita…svalkande gott minsann. Vattnet var ljumt, ja tyckte jag ja medan väninnan min tyckte det var fryskallt och gick av och an vid poolkanten en stund. Snart kom även hon i och vi simmade runt heeeela poolen. Inser att jag är extremt otränad då jag kände att armarna var rätt slut när vi gjort ett varv. Måste börja träna… har vi hört den förut tro???

Så har jag blivit lite kär också…dessa små små ödlor. En sån vill jag ha!

Middagen är klar, vi serverades av Giannis, som hmmm var väldigt annorlunda men extremt serviceminded då han var tvungen att säkerställa att vi båda fick rätt cola till maten…
-Collla?
-yes please, sa Eva
-Colla?
-Yes please, that’s for me…
Vi funderade lite kring om vi skulle byta med varandra, jag menar Eva fick ju det rosa sugröret och jag det gröna. Men hon skulle promt ha det rosa när det kom till kritan :)

I morgon blir det äventyr, då bär det iväg till Lindos, med lokalbussen… farbrorn i receptionen är orolig men vi har förstått, först en buss till bussterminalen och vi ska inte gå av förrän vi ser massor av bussar och sen ska vi ta en orange buss… Vad kan gå fel liksom…???





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar