måndag 22 augusti 2011

Ett mindre vårdat språk...

Hade ett längre samtal med min fantastiske far häromdagen när min blogg kom på tal. Ja den här bloggen. Han var mycket positiv till mitt skrivande, å andra sidan så är han min far och kanske e rätt partisk eller väldigt partisk. I hans ögon är ju hela jag fantastisk och bra, ja i mina också så lite rätt har han väl ;)Skoja bah.
Som jag förstår det så går han inte lite då och då och kikar på mina texter och det är ju kul men jag hörde liksom på honom att det var något med texterna...något som var mindre bra...det satt en bit in men till slut så fick jag det ur honom.
-ja det är väldigt mycket svordommar Anna men det är kanske så man skriver...
Jag förstod att han läst om köket och då kanske det vart en och annan svordom men jag var ju liksom arg på köket och det måste jag ju få ut på någe vis.
-svär jag mycket, men vad tänker du på då?
jag menar när jag skriver så skriver jag, inte sjutton tänker jag på språket och orka läsa igenom det jag skrivit sen...finns inte på världskartan.
-Satan, det blir en del satan
Mhmm, men är satan en svordom?
Jag lovade dock att jag fortsättningsvis ska försöka tänka på mitt språk. Försöka mig på ett vårdat språk men för den som känner mig så vet man...den gubben går liksom inte:) Grodorna liksom ramlar ur i takt med att jag pratar men skam den som ger sig.
Satt i morse och försökte spåna lite. Hur kan jag byta ut mina fula ovårdade ord mot mindre ovvårdade. Kände att jag plötsligt hamnade i en klämtjäck svensk film från 40 talet, en sån
- tjeeeeeeeeeeeeeeenare herr Kaaaaaaaarlson, hur e leeeeeeeeeeeeeeeget?
där fula ord som känns halvokej är typ:
järnspikar
baldersballe
knöl
fähund
drummel
hujedamig
Äh jag vet inte, känns inte som om det slår lika hårt som typ satan men det handlar kanske om att jag måste lära mig uttrycka mig lite bättre...Trams, vem försöker jag lura. Pappa gillar mig iallefall, vare sig jag skriver lite tokigt ibland eller inte :)

Tips på okej svordommar mottages tacksamt, gärna de gamla bortglömda, jag tror vi har tappat en del bra ord på vägen, till förmån för liksom, bah, dissa, gitta, lack, beige osv osv

Dagens ordspråk (nu kommer jag få bassning från pappa igen men jag fick det från storebror min så har jag nån o skylla på :))

"älska din nästa, men var diskret"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar