tisdag 16 augusti 2011

Hur stora hål kan man spackla???

Jorå, nu är hantverkar-Anna igång igen. Att jag aldrig lär mig. Jag ska inte hålla på med sånt där, jag har liksom inte tålamodet utan jag blir liksom arg, morrig, får någe galet i blicken... så blir det sällan bra och någon annan får oftast ta vid...

Projektet jag nu påbörjat är köket, åkej jag har en del till projekt som är påbörjade, typ mitt sovrum med tre målade väggar men vad ska man göra när fjärde väggen är full av garderober o man inte är sådär monsterstark. Heter man Anna så startar man ett nytt projekt:)Typ köket.

Nya köksluckorna är på plats (ja, en har hunnit ramla ner men den ska exet fixa. Till och med handtagen är på plats, spottarna över diskbänken är på plats i och för sig inte inkopplade, brorsan är ju elektriker...bagarns barn du vet men jag har ganska okej mörkersyn så det är okej o man kommer ganska långt med värmeljus :).

I helgen var jag på ikea och köpte nya diskbänken, blandaren o bänkskivan. Lycka! Kände hur jag riktigt strålade med vagnen med mina nya kökspryttlar. Exet var med och var snäll och hjälpte mig och bar och körde stora bilen. Ja, det var han som fixade till så spottarna kom på plats och tillverkade luckorna till mig så jag är lite bortskämd så men det är ju liksom nu allt det jobbiga börjar...när projektet liksom vilar i händerna på mig. När de där som ska hjälpa mig kan inte göra något förrän jag gjort mitt... Hilfe.
Kakelhelvetet ska ner men hallå hur fan tänkte mr fix när han bestämde att sånt junk skulle sitta bakom platterna. Det går ju inte att få bort skiten. Jag står där med ett sketet stämjärn och en hammare och bankar o får bort en liten jävla flisa på TJUGO minuter. Är det okej? Är det så att jag får loss en större bit så har jag med halva gipsskivan bakom...

Ångest, jag minns ju hur stora hålen vart på toaletten när jag tog bort kakel där och pappa och jag i samma veva skulle åka till Ikea och han först skulle titta in på toaletten och körde en liten sån suck och
- Anna, vi kanske ska ta Ikea en annan dag så försöker vi fixa till det här först...
det slutade med att exet fick komma och fixa hålen i väggen med nån sån skiva av någe slag. Sen skulle jag spackla... say no more... så snart nån hjälper mig att få fast handdukshängarna så ska jag nog kunna hänga handdukar över det där ojämna i väggen o dov belysning döljer det mesta. Ja, appropå halvfärdiga projekt alltså...

För att återgå till köket o kaklet så stod jag där o svettades o svor. Till skyddsglasögon använde jag mina terminalglasögon...o plötsligt vart plattorna stora som satan men det gick ju fasen inte bättre...och inte blev det bättre av att griniga grannen Albert börjar dunka i väggen. Då brast det för "alltid hänsynsfulla Anna". Jag var redan arg och jag behövde inte höra griniga grannen Albert. Ville inte. Så bara för att jävlas och det är så långt ifrån mig man kan komma så slår jag hammaren i kaklet hårt, bara för att det ska låta extra mycket in till griniga grannen Albert. Det kan han gott ha, gubbstrutten. Jag slog flera gånger. Svettig, frustrerad och arg tog jag ett sunt beslut om att pausa. Länge. Kanske fortsätter i morgon. Kanske...

Ikväll ska jag uppfinna klick-kakel. Det kommer bli en succe och jag kommer bli rik och kunna anlita hantverkare som löser mina problem istället. Eller så får jag börja fråga chans på nån sån Ernst eller Martin typ eller Bygglovs-Matte. Mmm Bygglovs-Matte, han får det bli, sa hon drömmande ;)

5 kommentarer:

  1. Tråkig blogg utan bilder.... ;) /AnnaB

    SvaraRadera
  2. Spackla ovanpå kaklet och sätt dit ny! Enkelt och bekvämt =)

    SvaraRadera
  3. åkej Anna, endera dan kommer det bilder. Lovar...men jag har ju inte lika fin kamera som du, but I fix. Tack för tipset mr Daniel Y, tänkte faktiskt också den tanken men då var diskbänksbytet extremt svårt, så jag måste liksom bort med kaklet...Jobbigt o allt annat än bekvämt :)
    kram o hej!

    SvaraRadera
  4. Oj det va en elak en. Det första som jag ser är " inte inkopplade, brorsan är ju elektriker...bagarns barn du vet men jag har ganska okej mörkersyn så det är okej" osv.. Jag lovar (igen) att det ska kopplas in. Så länge kan du få ett rabatt kort på Ikea ( till värmeljus mena ja ).
    Tänk på att:
    Storebror ser allt

    SvaraRadera
  5. Bästa bästa Johan med tanke på allt bankande så skulle all el nu ha varit glapp. Så jag bör kanske vara tacksam som har en bror som dröjt lite grann :) Värmeljus har jag köpt en pall från en grossist för att säkra belysningen men till jul önskar jag mig nya, då de gamla bör vara slut :)

    SvaraRadera