måndag 27 september 2010

Snart så, snart är gamla Anna tillbaka!

Känns som om jag hakat upp mig på något och liksom inte kan släppa och det börjar göra mig lite på dåligt humör. Hmm, konstigt, orättvist. Jag kan tycka att jag har gjort lite galet men ändå har jag i slutändan gjort så himlans rätt men får ingen cred för det utan känner mig ständigt som miss bad girl. Tar på mig så himlans mycket skuld som kanske egentligen inte borde ligga på bara mig. Jag måste sluta grubbla, måste förlåta för att jag själv ska kunna gå framåt och fokusera på annat.

Det finns ju så himla mycket gott att fokusera på. Mina fantastiska boys till exempel.
Båda två låg de och sov i min säng i natt och det finns väl inget tillfälle som får mig att känna sån trygghet som då. Visst just i natt gick det verkligen inte att sova, jag slumrade till och vaknade o höll på så nästan hela natten o när jag väl sov vaknade jag av ett slag eller nån som var törstig eller nån som ville prata...stora killen var så grymt söt. Mitt i natten vaknade han och körde en liten diskret

-Mamma?
en trött mamma svarar oengagerat
-mmmmmmm
-vet du, jag är lite stolt över mig själv
-mhmm, det förstår jag, vad tänker du då?
-Jo, jag är bättre nu, för jag bråkar inte lika mycket längre
mamsen plötsligt klarvaken
-tusse, vet du, mamma är jättestolt över dig också för det har jag också märkt av
-Vet du mamma?
-Nää
-Mamma, jag tycker om dig

Puss, där kunde mamsen börjat böla.
Så jag förstår inte varför jag lägger tid o energi på sånt där jag inte kan göra skillnad istället för att fokusera o lyftas o lyfta genom allt fint o bra jag har istället... Skärpning Katitzi!

Hamnar man i den där tokiga negativa spiralen är det ibland svårt att ta sig ur. Ofta gräver man sig bara längre och längre ner istället för att försöka vända och blicka uppåt. Ett leende startar upp så mycket i kroppen - Le och du möts av ett leende eller le och kroppen tror att du är lycklig. Positiva tankar - tänk en och du är en bit på väg, tänk två så är det ganska lätt med både den tredje och fjärde. Solljus mot kroppen och du släpper in lycka. Regndroppar mot huden och du känner friskhet. Höstmörker- du får tända ett ljus. Musik - högt, bra, sjung o shit pommes vad lätt det kan vara att starta pirr o lycka i hela kroppen. Fokusera på lyckan! Prova avsluta varje kväll med reflektion. Slappna av och fundera över alla saker du har och är tacksam över. Alla har vi något och är det svårt en kväll så kan man ju bara vara tacksam över att man får somna gott i sin säng och vakna till en ny dag.

Tänkvärt: det ena behöver inte utesluta det andra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar