fredag 8 oktober 2010

Du skall älska din nästa som dig själv

Idag lärde jag mig någonting. Saker och ting kommer alltid ikapp en.
Jag brukar alltid tänka att den dagen då jag inte längre får finnas kvar i denna värld ska jag kunna stå för det jag gjort och vara stolt över mina val, kunna känna att jag inte sårat någon med vilje, att jag gjort de saker jag ville göra.

Det är så lätt att man går igenom livet och bara gnäller och säger jag ska göra si och jag ska göra så och så står man där en dag och allt är slut och man inser att vad gjorde jag av mitt liv egentligen? Där vill inte jag landa.

Jag känner att jag gör så gott jag kan och jag vet att jag sårat människor på vägen och kanske varit dum ibland men jag har gjort vad jag kunnat för att säga förlåt. Det jag försöker säga med att saker och ting alltid kommer ikapp en är att, sårar du en, så blir du sårad tillbaka, ger du av dig själv till en så får du fint tillbaka. Det är så med allt, lite så tillbakakaka på både gott och ont. Man kanske känner att man ger och ger av sig själv och det är inte alltid den personen du väljer att ge som förstår att ge tillbaka men däremot så finns där alltid någon som ger istället.

Det är väl bl a det som livet handlar om, att man ska lära sig att vara snäll med varann. Precis som det snälla slår tillbaka så slår även det dumma tillbaka och det vill man inte gärna ha men det fina och snälla vill man mer än gärna vara omringad av. Så det är väl det det handlar om, villkorslös omtänksamhet, kan man kalla det så :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar